Tisztelt Szülők!
Levelemmel az iskola pszichológusaként szeretném felajánlani segítségemet ebben a megváltozott egészségügyi-, tanügyi és jogi helyzetben. Ezt a helyzetet a tavalyi évben talán majdnem pont ebben az időszakban is megtapasztalhattuk. A tapasztalat segíthet mindenkit, illetve néhány gondolat és tanács megtalálható az alábbiakban is.
- Nem tudunk mindent azonnal jól, praktikusan megoldani. Időt kell szentelni magunknak és gyermekeinknek is.
- A szülők nyugalma iránymutató a gyermekek számára is. Ha anya és apa nyugodt, akkor minden rendben van. Ezért mindennél fontosabb a szülők higgadtsága.
- A gyerekek beszélnek egymással a koronavírusról. Fontos tudnia a szülőknek, hogy gyermekük mit tud, mit gondol, milyen esetleges félelmei vannak ezzel kapcsolatban. Lényeges az életkornak megfelelő tájékoztatás, de elsősorban az érzelmi támogatás.
Ajánlunk egy linket, mely erre ad tanácsokat, hogyan beszélgessünk a gyerekekkel a koronavírusról. https://anyupszi.blog.hu/2020/03/11/hogyan_beszelgessunk_a_gyerekekkel_koronavirusrol
- Fontos, hogy napirendet alakítsunk ki, amit közösen betartanak gyermekeikkel az átmeneti időszakban, ezzel is erősíthetik a biztonságérzetüket.
- Azoknak a szülőknek, akik otthon tudnak maradni gyermekükkel, a közös együttlét lehetőséget ad arra, hogy rugalmasan, személyre szabottan éljék a hétköznapokat.
- Azok a gyerekek, akik felügyelet nélkül maradnak otthon, a hirtelen kialakult “szabadsággal” sokféleképpen bánhatnak. Érdemes felmérni, hogy milyen szintű, milyen típusú szülői figyelem szükséges a napirendjük megtartásához, a hatékony online tanuláshoz. A szülői kontroll mindenképpen szükséges ahhoz, hogy a napi tevékenységek optimális módon haladjanak.
- Az új helyzet okozta szorongás sokféleképpen jelenhet meg a gyermekek viselkedésében. Lehet, hogy meg fog változni biológiai, érzelmi szükségletük: több testi kontaktusra lesz szüksége, többet vagy kevesebbet fog aludni, többet vagy kevesebbet fog enni. Ezeknek a szokásoknak az ingadozása teljesen természetes egy ilyen átmeneti, szokatlan helyzetben, ami sok esetben néhány nap alatt újra beáll és optimalizálódik.
- Lehetséges, hogy nem minden gyermek számára lesz az online oktatás annyira élvezhető, érthető, mint a megszokott iskolai hétköznapokban. Az online oktatás másságáról érdemes a “milyen napod volt?” – beszélgetést bővített kérdésekkel kiegészítve tájékozódni, ezáltal az esetleges nehézségek kiderülhetnek.
- Kisebbek esetében hasznos lehet az esténként a “beszéljük meg a holnapi napot” kezdetű beszélgetés. Ilyenkor közösen végiggondolhatjuk a másnapi teendőket, kívánságokat, vágyakat. A tervezés segít abban, hogy biztos pontokat, kapaszkodókat keressünk és találjunk. Ezzel is csökkenteni tudjuk a belső feszültséget és bizonytalanságot önmagunkban és a gyermekeinkben egyaránt.
- Az otthon töltött közös órák alkalmat adnak arra, hogy meséljenek a gyerekeknek. Meséljenek saját gyermekkorukról, próbálják ki a rég elfelejtett játékokat! Énekeljenek, mókázzanak! A beszélgetés, a vicc, a móka, a zene, a tánc, a mozgás feszültségoldó hatással bír.
- A szorongás, feszültség csökkenthető az érintés révén is. Az – egyébként természetes – ölelés, átkarolás, megsimogatás, kézfogás akár egy film közös nézése alatt, odabújás, sokkal többet segíthet, mintha szavainkat keresgélve igyekeznénk megnyugtatni a gyermekeket vagy akár mi felnőttek egymást.
- Fontos mindazonáltal szavakkal is biztatni egymást pl. “Kitartunk!”, “Rendben lesz minden”, Ügyesen, okosan végigcsináljuk, amíg kell!”, “Kihozzuk ebből a helyzetből is a legjobbat!”, “Vigyázunk egymásra!”. Lehet akár “családi csatakiáltást” kitalálni, mint a játékos sportvetélkedőkön. Akár minden reggel nyithatjuk és/vagy este zárhatjuk ezzel a napot, ezzel is erősítve egymást és magunkat.
- A nap végén mindenki leírhatja egy füzetbe – “örömnapló”-ba, hogy aznap mi volt, ami örömöt okozott számára, lehet az egy apróság is. Pl. kisütött a nap, jó illata van az ibolyának a kis vázában, ma nevettünk egy jót, láttam egy aranyos cicás videót, felhívott a barátnőm, kiselejteztünk régi kacatokat egy fiókból, stb.
- A “mi lesz most, illetve majd velünk?” kérdésre egy bizonytalan helyzetben nagyon nehéz válaszolni. De mindenképp segíthet, ha a közel, illetve távolabbi jövővel kapcsolatban célokat tűzünk ki magunknak, és az egész családnak is. Pl. Ha vége lesz ennek, majd jól megünnepeljük, egy fagyizással vagy Vidám parkkal stb…
- A szülők által mutatott felelősségteljes magatartás irányadó a gyerekeknek. A gyerekek számára betartandó szigorítások csak akkor lehetnek hatékonyak és számukra is elfogadhatóak, ha a szülők, mint normaképzők és közvetítők, maguk is hitelesen betartják, ami számukra is szükséges, vagy kötelező. Ha például szigorúbban korlátozzák a gyermekük mozgásterét, akkor a saját mozgásterük korlátozása is megerősíti ennek fontosságát.
- A gyerekek tarthassák a kapcsolatot online a barátaikkal, legyen lehetőségük közös online játékra, mivel a személyes találkozásra nincs lehetőségük.
- A nagyszülőkkel való kapcsolattartás kölcsönösen és kiemelten fontos, hiszen a nagyszülők és unokák között speciális érzelmi kapocs és viszony áll fenn. Sajnos a nagyszülők a vírusterjedés és megbetegedés szempontjából a legveszélyeztetettebb korcsoportba tartoznak, ezért saját egészségük megóvásának érdekében személyesen ne vegyenek részt a gyermekek felügyeletében és napi életében. Javasoljuk, hogy amennyiben a nagyszülők az infokommunikációs eszközök- és azok kezelésében való jártasság birtokában vannak, akkor virtuálisan vonjuk be őket is a szűkített család életébe, történéseiben – ezáltal őket is láthatjuk és biztonságban tudhatjuk!
Jó egészséget kívánok mindannyiuknak, kérem vigyázzanak magukra és egymásra!
A mielőbbi személyes találkozás reményében, üdvözlettel:
Gödöllő, 2021.03.08.
Jaczina Tímea
iskolapszichológus
jaczinat@hotmail.com
Segítsünk a gyerekeknek megküzdeni