Az intézmény környezeti
nevelési és fenntarthatóságra nevelési szempontú bemutatása
A gyerekek
nap mint nap érzékelhetik, tapasztalhatják, milyen változásokon megy keresztül
a Földünk, országunk, szűkebb környezetünk. Újságokból, tévéből értesülünk
azokról a katasztrófákról, károkról, amelyek a bolygónkat veszélyeztetik.
Sajnos a természeti katasztrófák mellett mi emberek is okozói vagyunk a
környezet pusztulásának. Ezt városunkban is megfigyelhetjük. Célunk
tudatosítani diákjainkban, hogy csak környezettudatos magatartással lehet
ezeket a folyamatokat lelassítani. Eredményt csak a hatékony megelőzés
biztosíthat. A tanulókon keresztül a családok környezetkímélő szemléletének
kialakítását is fontosnak tartjuk.
Napjainkban a
világ figyelme a fenntartható fejlődés megteremtése felé irányul. Ez az élet
minden színterén tapasztalható: szociális, gazdasági, ökológiai, politikai
területeken is. A fenntarthatóság ideológiai és tartalmi kialakítását az
oktatásban kell elkezdenünk. A diákok számára olyan oktatást kell az
iskolánknak biztosítani, amelyben a szakmai képzésen kívül hangsúlyt kapnak az
erkölcsi kérdések és a környezettudatos életmód. Interaktív módszerek
segítségével kreatív, együttműködésre alkalmas, felelős magatartást kialakító,
döntéshozásra, konfliktus-kezelésre és megoldásra képes készségeket kell
kialakítanunk. Mindezek megkívánják az új értékek elfogadtatását, kialakítását,
megszilárdítását és azok hagyománnyá válását. A fenti célok csak úgy
valósíthatók meg, ha hatékony tanulási, tanítási stratégiákat tudunk
kialakítani.
Környezeti nevelés
színterei iskolánkban
Hagyományos tanórai
oktatásszervezésben
A tanórákon hozzárendeljük
az adott témákhoz a megfelelő környezetvédelmi vonatkozásokat. Fontosnak
tartjuk, hogy a diákjaink komoly elméleti alapokat szerezzenek, mert
véleményünk szerint így lehet csak okosan, átgondoltan harcolni a környezet
megóvásáért. Változatos módszereket használva adjuk át az ismereteket, de
jelentős szerepet kap az önálló ismeretszerzés is.
Nem hagyományos tanórai
keretben
Tanulóinkat a saját
környezetükkel kapcsolatos aktivitásra neveljük.
- osztályterem, folyosó
szépítése, tisztán tartása
- az iskola udvarán
növények, fák ültetése, gondozása
- madáretetők
kihelyezése, madarak etetése
- papírgyűjtés
- elemgyűjtés
- fémdobozok gyűjtése
Kirándulásokon, táborokban
a természet megismerésére, szeretetére, védelmére tanítjuk a gyerekeket.
- kirándulások, táborok
- túrázások
- erdei iskola
Megismertetjük tanulóinkat
a lakóhelyük közelében található természeti értékekkel.
- séta a környéken
- megfigyelési
feladatok
- terek, parkok
gondozása
- meglévő értékek
védelme
Különböző hulladékgyűjtési
akciókat szervezünk, beszélünk a szelektív hulladékgyűjtés fontosságáról.
- papírgyűjtés
- elemgyűjtés
- PET palack
A gyerekeket
energiatakarékosságra neveljük.
- vízfogyasztás
csökkentése
- takarékos világítás
Segítjük tanulóink
kerékpáros és gyalogos közlekedését.
- kerékpártárolók biztosítása
- közlekedésbiztonsági
ismeretek tanítása
Lehetőségeink szerint
részt veszünk környezet- és természetvédelemmel kapcsolatos versenyeken.
Szorgalmazzuk tanulóink
részvételét környezetvédelmi pályázatokon.
A természettudományos
szakkörök a környezettudatos nevelés fontos színterei.
Iskolán kívüli
tevékenységek
Tanulóinkon keresztül a
családok környezettudatosságának alakulását is befolyásolhatjuk.
Környezeti nevelésünk
alapelvei, céljai
Alapelvek, jövőkép
A környezeti nevelés
alapelvei közül az alábbiakat kiemelten kell kezelnünk:
- legyen az egész
életen át (élethosszig) tartó
- intézményes és
nem-intézményes formában egyaránt fontos
- legyen
interdiszciplináris (tudomány- és tantárgyközi megközelítés)
- legyen „lokális” és
„globális” egyszerre
- legyen „aktuális” és
„jövő orientált” egyszerre
- legyen
rendszerszemléletű
- neveljen
együttműködésre
- neveljen
problémamegoldásra
- neveljen új
értékrendszerre
- legyen
multikulturális
Tartsuk szem előtt, hogy
egy gyereket képezünk minden órán és foglalkozáson, vagyis fontos, hogy a diák
fejében egységes rendszer alakuljon ki!
Célunk, jövőképünk, hogy
környezettudatos állampolgárrá váljanak tanítványaink. Ennek érdekében
diákjainkban ki kell alakítani:
- a környezettudatos
magatartás és életvitelt
- személyes
felelősségen alapuló környezetkímélő, takarékos magatartást és életvitelt
- a környezet
(természetes és mesterséges) értékei iránti felelős magatartást, annak
megőrzésének igényét és akaratát
- a természeti és
épített környezet szeretetét és védelmét, a sokféleség őrzését
- a rendszerszemléletet
- tudományosan
megalapozni a globális összefüggések megértését
- az egészséges életmód
igényét, és elsajátíttatni az ehhez vezető technikákat, módszereket
Hagyományok ápolása:
- iskolanap szervezése
az egész iskolai közösség számára
- a város
nevezetességeinek feltérképezése
- erdei iskolai
programok szervezése, megvalósítása
- osztályfőnöki órák
környezetvédelmi témában
- környezetvédelmi
programok folytatása-hulladékgyűjtés
- tantermek takarítása,
díszítése
- ősszel a falevelek
összegyűjtése
- kiselőadások,
gyűjtőmunkák, könyvtár és IKT eszközök használatának szorgalmazása
- osztálykirándulások,
túrák, erdei iskolai foglalkozások, projektek, témahetek szervezése a
környezetvédelmi szempontok figyelembe vételével
Szaktárgyi célok:
- a szakórákon minden
lehetőség megragadása környezeti nevelésre (pl. ember és környezete,
kapcsolatok, természetismeret, a természet állapotának mérési módszerei)
- a hétköznapi
környezeti problémák megjelenítése a szakórákon (a környezetszennyezés
hatása a természeti, és az épített környezetre, az emberre)
- interaktív módszerek
kipróbálása, alkalmazása (csoportmunka, önálló, kísérlet, problémamegoldó
gondolkodást fejlesztő feladatok)
Fenntarthatóság
A fenntartható fejlődés a
XXI. sz. nagy kihívása az emberiség számára. Fontosnak tartjuk, hogy diákjaink
minél hamarabb életük aktív részévé tegyék ennek tudatos megvalósítását.
Törekszünk diákjainkban
tudatosítani a következőket:
- helyi értékek
védelme, környezetvédelem
- tudatos vásárlás
- gyalogos és
kerékpáros közlekedés fontossága
- energiatakarékosság
- szelektívgyűjtés,
újrahasznosítás
- emlékezzünk meg a
jeles napokról
Iskolánk külső és belső
megjelenésének tükröznie kell azt a szemléletet, hogy mindenki fontosnak tartja
a környezet állapotának milyenségét, az esztétikus környezet biztosítását a
hatékony munkavégzéshez.
Akkor ér sokat a szavakban
átadott tudás, ha az iskola egész működése, a dolgozóinak személyes példája is
tükrözi ezt. Ehhez mindenkinek - pedagógusoknak és technikai munkatársaknak
egyaránt - tevékenyen hozzá kell járulnia a saját munkaterületén, tevékenysége
során.
Az intézmény környezeti
nevelési hagyományainak, szokásainak, rendszerszerű tevékenységeinek általános
bemutatása
Iskolánkban
évek óta nagy hangsúlyt fektetünk a környezettudatos életmód kialakulására.
Ennek érdekében
kidolgoztuk a moduláris oktatási programot „Egészséges életmód és
környezetvédelem” témakörben. A programot a második és hatodik évfolyamon a
környezetismeret tantárgy és az osztályfőnöki órák keretén belül valósítjuk
meg. A moduláris oktatás cél- és követelményrendszerét iskolánk pedagógiai
programja tartalmazza.
Iskolánk a
TÁMOP 3.1.4. pályázaton belül négy évvel ezelőtt kidolgozott egy innovációt,
melynek a „Környezettudatos magatartás kialakításának programja” címet adta.
A program célja:
Kiemelt célok:
- Támogatni a
kompetencia alapú oktatási programban előírt tanulási, tanítási folyamat
korszerűsítését, fenntartását.
- Segíteni a
kompetencia alapú oktatás kiterjesztését.
- A környezettudatos
életmóddal kapcsolatos attitűdök kialakítása a gyerekek és a szülők
körében.
- Az innováció átfogó
célja, hogy elősegítse a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének
kialakulását annak érdekében, hogy a felnövekvő nemzedék képes legyen a
környezeti válság elmélyülésének megakadályozására, elősegítve az élő
természet fennmaradását és a társadalmak fenntartható fejlődését.
- A tanulók
kapcsolódjanak be közvetlen környezetük értékeinek megőrzésébe,
gyarapításába. Életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a
környezeti károk megelőzésére való törekvés váljék meghatározóvá.
Szerezzenek személyes tapasztalatokat az együttműködés, a környezeti
konfliktusok közös kezelése és megoldása terén.
- Pozitív érzelmi
viszony kialakítása a természeti, társadalmi, tárgyi világ értékei iránt.
- A közvetlen környezet
felfedezésében tudatos, tervszerű, differenciált készség- és
képességfejlesztés.
- Olyan képességeket,
készségeket helyezni a pedagógiai munka középpontjába, melyek a gyermek
illetve felnőttek számára fontosak.
- A pedagógiai munka
kibővüljön az ismeretanyag átadásáról a képességfejlesztésre.
- Pozitív pedagógiai
rendszer kiépítése, mely olyan lehetőségeket ad a pedagógusok kezébe,
amelyekkel a helyi közösséghez való aktív kapcsolódáson keresztül, a
hátrányos helyzetű gyermekekben is kialakítható a környezettudatos
magatartás.
Részcélok:
- közvetlen környezet
megismerésének kialakítása
- „Zöld” szemléletű
szokás-, és szabályrendszer kialakítása
- növények, állatok
gondozásának, védelmének fontossága
- Mi lehet még belőle?
–újrahasznosítási ötletek kidolgozása
- hulladékgyűjtés
szerepének tudatosítása
- energiatakarékosság
jelentőségének kialakítása a tanulókban
Az innováció teljes
szövege az iskola honlapján olvasható.
A tanórákon hozzárendeljük
az adott témákhoz a környezetvédelmi vonatkozásokat.
Programjaink, melyek a
környezetvédelem témakörhöz kapcsolódnak és a fenntarthatóság pedagógiáját
szolgálják:
- az iskola épületének,
környezetének virágosítása, faültetés
- osztályterem, folyosó
szépítése
- az iskola
környezetének rendszeres takarítása, szemétszedés
- hulladékgyűjtés
(papír, elem, PET palack)
- energiatakarékosság
(víz, villany, ajtók-ablakok ellenőrzése)
- megemlékezés a jeles
napokról
- témahét (Kincsünk az
energia, Egészséges életmód)
- védnökség a
Honvédsírok felett
- ÖKO - versenyen való
részvétel. (Petőfi Sándor Általános Iskola Gödöllő)
- „Barangolás földön,
vízen, levegőben” iskolánk által meghirdetett internetes verseny
- természettudományos
szakkör (Kis kémikusok)
- családi nap az alsó
tagozaton
- szorgalmazzuk a
gyalogos és kerékpáros közlekedést
- közlekedésbiztonsági
vetélkedő minden évben a rendőrség támogatásával
- túrák, erdei iskola
szervezése
- kapcsolat testvériskolánkkal, a Budapesti V. Kerületi Váci Utcai Ének - Zenei Általános Iskolával, mely ÖKOISKOLA (A két iskola között együttműködési megállapodás született.)