Ökoiskola

Bemutatkozás

Éves munkaterv

Programjaink

 

Az intézmény környezeti nevelési és fenntarthatóságra nevelési szempontú bemutatása

  A gyerekek nap, mint nap érzékelhetik, tapasztalhatják, milyen változásokon megy keresztül a Földünk, országunk, szűkebb környezetünk. Újságokból, tévéből értesülünk azokról a katasztrófákról, károkról, amelyek a bolygónkat veszélyeztetik. Sajnos a természeti katasztrófák mellett mi emberek is okozói vagyunk a környezet pusztulásának. Ezt városunkban is megfigyelhetjük. Célunk tudatosítani diákjainkban, hogy csak környezettudatos magatartással lehet ezeket a folyamatokat lelassítani. Eredményt csak a hatékony megelőzés biztosíthat. A tanulókon keresztül a családok környezetkímélő szemléletének kialakítását is fontosnak tartjuk.

  Napjainkban a világ figyelme a fenntartható fejlődés megteremtése felé irányul. Ez az élet minden színterén tapasztalható: szociális, gazdasági, ökológiai, politikai területeken is. A fenntarthatóság ideológiai és tartalmi kialakítását az oktatásban kell elkezdenünk. A diákok számára olyan oktatást kell az iskolánknak biztosítani, amelyben a szakmai képzésen kívül hangsúlyt kapnak az erkölcsi kérdések és a környezettudatos életmód. Interaktív módszerek segítségével kreatív, együttműködésre alkalmas, felelős magatartást kialakító, döntéshozásra, konfliktus-kezelésre és megoldásra képes készségeket kell kialakítanunk. Mindezek megkívánják az új értékek elfogadtatását, kialakítását, megszilárdítását és azok hagyománnyá válását. A fenti célok csak úgy valósíthatók meg, ha hatékony tanulási, tanítási stratégiákat tudunk kialakítani.

Környezeti nevelés színterei iskolánkban

Hagyományos tanórai oktatásszervezésben

A tanórákon hozzárendeljük az adott témákhoz a megfelelő környezetvédelmi vonatkozásokat. Fontosnak tartjuk, hogy a diákjaink komoly elméleti alapokat szerezzenek, mert véleményünk szerint így lehet csak okosan, átgondoltan harcolni a környezet megóvásáért. Változatos módszereket használva adjuk át az ismereteket, de jelentős szerepet kap az önálló ismeretszerzés is.

Nem hagyományos tanórai keretben

Tanulóinkat a saját környezetükkel kapcsolatos aktivitásra neveljük.

Kirándulásokon, táborokban a természet megismerésére, szeretetére, védelmére tanítjuk a gyerekeket.

Megismertetjük tanulóinkat a lakóhelyük közelében található természeti értékekkel.

Különböző hulladékgyűjtési akciókat szervezünk, beszélünk a szelektív hulladékgyűjtés fontosságáról.

A gyerekeket energiatakarékosságra neveljük.

Segítjük tanulóink kerékpáros és gyalogos közlekedését.

Lehetőségeink szerint részt veszünk környezet- és természetvédelemmel kapcsolatos versenyeken.

Szorgalmazzuk tanulóink részvételét környezetvédelmi pályázatokon.

A természettudományos szakkörök a környezettudatos nevelés fontos színterei.

Iskolán kívüli tevékenységek

Tanulóinkon keresztül a családok környezettudatosságának alakulását is befolyásolhatjuk.

 

Környezeti nevelésünk alapelvei, céljai

Alapelvek, jövőkép

A környezeti nevelés alapelvei közül az alábbiakat kiemelten kell kezelnünk:

Tartsuk szem előtt, hogy egy gyereket képezünk minden órán és foglalkozáson, vagyis fontos, hogy a diák fejében egységes rendszer alakuljon ki!

Célunk, jövőképünk, hogy környezettudatos állampolgárrá váljanak tanítványaink. Ennek érdekében diákjainkban ki kell alakítani:

Hagyományok ápolása:

Szaktárgyi célok:

Fenntarthatóság

A fenntartható fejlődés a XXI. sz. nagy kihívása az emberiség számára. Fontosnak tartjuk, hogy diákjaink minél hamarabb életük aktív részévé tegyék ennek tudatos megvalósítását.

Törekszünk diákjainkban tudatosítani a következőket:

Iskolánk külső és belső megjelenésének tükröznie kell azt a szemléletet, hogy mindenki fontosnak tartja a környezet állapotának milyenségét, az esztétikus környezet biztosítását a hatékony munkavégzéshez.

Akkor ér sokat a szavakban átadott tudás, ha az iskola egész működése, a dolgozóinak személyes példája is tükrözi ezt. Ehhez mindenkinek - pedagógusoknak és technikai munkatársaknak egyaránt - tevékenyen hozzá kell járulnia a saját munkaterületén, tevékenysége során.

Az intézmény környezeti nevelési hagyományainak, szokásainak, rendszerszerű tevékenységeinek általános bemutatása

  Iskolánkban évek óta nagy hangsúlyt fektetünk a környezettudatos életmód kialakulására.

Ennek érdekében kidolgoztuk a moduláris oktatási programot „Egészséges életmód és környezetvédelem” témakörben. A programot a második és hatodik évfolyamon a környezetismeret tantárgy és az osztályfőnöki órák keretén belül valósítjuk meg. A moduláris oktatás cél- és követelményrendszerét iskolánk pedagógiai programja tartalmazza.

  Iskolánk a TÁMOP 3.1.4. pályázaton belül négy évvel ezelőtt kidolgozott egy innovációt, melynek a „Környezettudatos magatartás kialakításának programja” címet adta.

A program célja:

Kiemelt célok:

Részcélok:

Az innováció teljes szövege az iskola honlapján olvasható.

A tanórákon hozzárendeljük az adott témákhoz a környezetvédelmi vonatkozásokat.

Programjaink, melyek a környezetvédelem témakörhöz kapcsolódnak és a fenntarthatóság pedagógiáját szolgálják: